HNMKY ry järjestää nuorille 15-29 vuotiaille Y-Care
työpajan kautta työpajajaksoja helpottaakseen nuorten otetta työelämään ja
ehkäistäkseen nuorten syrjäytymistä. Työpajajakso koostuu kolmesta
valmennusmuodosta; Yksilövalmennuksesta, työvalmennuksesta aidossa
työympäristössä ja ryhmävalmennuksesta.
Jokainen nuori haastatellaan erikseen ja kysytään hänen nykytilanteestaan,
kehittämiskohteistaan, tulevaisuudensuunnitelmistansa. Sitten kehitellään
työpajajakson sisältö. Yhtenä mallina on työkokeilusopimus. Työkokeilusopimus
tehdään HNMKY:n, nuoren ja TE-toimiston välillä. Kohderyhmänä ovat ne nuoret,
jotka tarvitsevat tukea elämänhallintataidoissa, koulutus- ja työelämään
sijoittumisessa ja koulutuksen loppuun saamisessa nuoriso-, liikunta-, ja
hyvinvointialoilla. Työpajajakson tarkoituksena on kartoittaa nuoren omaa
tulevaisuudenammattia, mutta myös testata soveltuvuutta ja saada kokonaiskuva
työntekijän vastuista. Työpaja on seinätön, mikä tarkoittaa, että
työvalmennusta toteutetaan pääkaupunkiseudulla joko HNMKY:n tai
yhteistyöorganisaatioiden toimipisteissä palvelun käyttäjien tarpeiden mukaan.
HNMKY:llä työ painottuu lasten- ja nuorten kanssa työskentelyyn, että myös
liikunta-alaan. Ryhmävalmennuksen tunneilla käsitellään toiminnallisilla
menetelmillä työllistymisen kannalta tärkeitä aiheita kuten elämänhallintaa,
sosiaalisia taitoja, eri koulutuspolkuja, itsetuntoa, CV:tä ja
työllistymismahdollisuuksia yms. Vuonna 2015 toiminnassa oli 35 nuorta, 8
oppisopimusopiskelijaa ja yksi siviilipalvelusta suorittava nuori. Näistä 15
nuorta sijoittui pajalta koulutukseen ja työelämään. Tässä kirjoituksessa
käydään lävitse ryhmävalmennussessiota 17.1.2017.
Saavuin itse paikan päälle tiistaiaamuna tutustumaan
ryhmävalmennuksen toimintaan. Ryhmävalmennuksen aluksi oli katettu
aamiaispöytä, jossa kävijät ja valmentaja pääsivät vaihtamaan epävirallisesti
kuulumisia keskenään. Mielestäni tämä oli hyvä juttu, koska todella tunteakseen
kävijät ja auttaakseen heitä parhaiten pitää tietää mitä heille kuuluu
vapaa-ajalla. Tämä ele myös lisää luottamusta valmentajan ja valmennettavien
välillä. Kävijöitä kyseisenä päivänä oli tavallista vähemmän, yleensä
valmennettavia on n. 10-14 per ryhmävalmennuskerta.
Päivän aihe oli ”Itsetunto ja voimavarat”. Valmennustunnin
aluksi kävimme läpi nimikierroksen ja sana-assosisaatioleikin: ”mikä juoma
kukin paikalla olijoista olisi?” Tällaisille leikeille on minusta moniakin
hyviä puolia: uudet ja vanhat kävijät pääsevät kertaamaan toistensa nimiä ja
saamaan ensikosketuksen ilmaisemisesta itsestään muille. Koin myös itsekin
oloni ”pystymetsästä” tulleena mukavammaksi, kun pääsin jo aluksi hieman tutustumaan
muihin.
Seuraavaksi jatkoimme ohjelmaa assosiaatioilla, tällä kertaa
kirjoittamalla alas paperille itsestämme positiivisia puolia etunimiemme
kirjaimien mukaan. Esimerkiksi omasta etunimestäni Joonas saisi ”joustava,
onnea muille haluava, omalaatuinen, nokkela, arvostaa muita ihmisiä ja sukkela
sanoiltaan.” Tämä tehtävä oli minulle ja varmasti muillekin nuorille
voimauttava tekijä, suomalaisessa ilmapiirissä ei ole yleistä kehua itseään
(”kellä onni on, se onnen kätkeköön”). Tällainen säännöllinen ja itselle
rehellinen muistutus omista kyvyistään toimii nuorten aktivoimisessa hyvin,
koska nuorten maailmassa epäluulo omista kyvyistään voi rampauttaa
tulevaisuutta suunnitellessa.
Seuraavaksi ohjaaja kysyi meiltä kysymyksiä siitä, mistä me
pidämme. Tai tarkemmin, ”jos olisit asia x niin mikä olisit?” alas paperille. X
saattoi olla elokuva, kirja, kappale, soitin ynnä muu. Jokaisen tuli vastata
kysymykseen mahdollisimman nopeasti ja liikaa ajattelematta. Aluksi ihmettelin,
miten tämä liittyy päivän teemaan. Sitten tajusin, että nuorille on
ammattipolkua valittaessa tärkeää oppia tietämään, mistä he pitävät. Näin he
voivat tulevaisuudenpolullaan käydä sitä koulutusta tai tehdä sitä ammattia
josta he todella pitävät. Tämän tulisi taata onnellisuus ja pysyminen
työelämässä. Tähän liittyen jatkoimme tehtävällä, jossa kysyttiin meiltä
suoraan ”mistä pidät ja mistä et pidä?”. Koin että tämä kysymys oli suoraa
jatkumoa aikaisemmalle ja se paneutui syvemmällä tasolla kävijöitä pohtimaan
ajatusmaailmaansa.
Lopuksi puhuttiin tarkemmin työelämästä, koulutuksesta ja
kuinka ammatinsaamiseen vaaditaan panostusta ja töitä. Monilla valmennettavilla
oli aikaisemmasta historiastaan tullut negatiivinen merkitys sanoille koulu ja
koulutus. ”Miksei voisi vain suoraan mennä töihin, tarjoaako koulu oikeasti
mahdollisuuksia oppia niitä käytännön taitoja millä ammatissa pärjää?”
kysyttiin ohjaajalta. Ohjaaja selitti valmennettaville, kuinka tutkinto mittaa
valmiuksia toteuttaa sitä ammattia mihin työnhakija hakee. Jaoin myös omia kokemuksiani
siitä, miten ammattikouluissa ja ammattikorkeakouluissa järjestetään teorian
lisäksi myös käytännön harjoitteluja, joissa juuri opitaan näitä käytännön
taitoja. Puhuttiin ohjaajan kanssa myös vaihtoehtoisista tavoista kouluttautua
ammattiin, kuten oppisopimuksesta, jos haluaa enemmän käytäntöpainotteista
opetusta työhön.
Annoimme loppukevennykseksi vielä toisillemme positiivista
palautetta kirjallisena. Nuorelle on todella tärkeää saada tätä positiivista
palautetta, koska suomalaisessa kulttuurissa palautteen vastaanottaminen on
myös tunnetusti vaikeaa. Se on kuitenkin myös tärkeää psyykkisesti ja tuo
energiaa pimeisiinkin hetkiin elämässä. Itsellenikin tuli lämmin olo sisälleni,
kun luin minusta annettua positiivista palautetta, vaikka olinkin mukana vasta
ensimmäisen kerran.
Muiden lähdettyä juttelin 25-vuotiaan Ismon kanssa hänen
tarinastaan ja miten hän hakeutui Y-Care työpajalle. Hän oli lopettanut
ammattikoulun kesken omien sanojensa mukaan villin nuoruuden takia. Hän oli
perustanut myöhemmin oman toiminimen turvallisuusalalla ja luonut sitä kautta
uraa. Hän halusi kuitenkin enemmän työskennellä nuorten parissa ja haki
työvoimatoimiston kautta HNMKY:n Y-Care työpajalle. NMKY:n toimintaan hän oli
jo nuoruudessaan tutustunut Vantaalla. Ihmisissä hän arvostaa rehellisyyttä ja
suorasanaisuutta ja on onnellinen, että voi itse olla rehellinen ja suora
näillä ryhmävalmennustunneilla. Hän on tällä hetkellä hakeutumassa opiskelemaan
joko nuorisotyön tai turvallisuusalan pariin.
Huomasin kävijöistä, että tahtoa ja motivaatiota töissä
käyntiin ja tulevaisuuteen on. En huomannut, että kukaan valmennettavista olisi
ollut erityisen toivottomana omasta tulevaisuudestaan menneisyyden
mahdollisista takaiskuista huolimatta. Arvostan paljon valmennettavien sitkeyttä
ja tahtoa pysyä yhteiskunnan rattaissa. Olen myös ylpeä ammattitaitoisesta ja
positiivisesta ohjaajasta joka osasi lähestyä nuoria juuri oikealla tavalla ja
saada heidät miettimään omaa tulevaisuudenpolkuaan.
Olen sitä mieltä, että tällä HNMKY:n tarjoamalla Y-Care
työpajalla on välitöntä käytännön hyötyä sekä siihen osallistuville, että
yhteiskunnalle. Ammattitaitoisen ohjauksen kautta saadaan nuoret työllistymisen
lisäksi parantamaan omaa elämänlaatuaan ja kehittämään ryhmätyöskentelytapoja.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
HNMKY organizes workshop-sessions through Y-Care workshop
activity from 15 to 29 years old youngsters to make it easier for a young
person to get into working life and to prevent youth exclusion.
Workshop-sessions consists of three different coaching models: one-on-one
coaching, internship in a realistic work enviroment and group coaching. Every
young person is interviewed separately and is asked about his/hers current
situation, areas they need development in and what plans they have for the
future. Then the contents of the workshop-session are developed. One possible
model is an internship agreement. Internship agreement is made between
HNKMY, the young person and the Employment and Economic Development
Office. Their target group are those young people who need support in coping
skills, at positioning him/herself into education possibilities and to working
life; and to finish education in youth-, excercise- and health professions. The
meaning of the workshop-session is to map out young person’s future profession,
but also to test one’s aptitude and to get an overall picture on worker’s
responsibilities. The workshop is ”without walls”, which means that the
internship is implemented in the Helsinki Metropolitan Area either in HNMKY’s
or collaborative organization’s office’s according to the wishes of the service
users. In HNMKY the emphasis is on working with youth and children and also on
excercising profession. In the group training sessions important issues such as
coping, social skills, different education paths, self-esteem, CV, how to have
opportunities in working life etc. are dealt with through functional methods.
In the year 2015 the activity had over 35 young people, 8 internship students
and one young person carried out peace-time service. 15 of these young people
positioned themeselves either into education or working life. In this writing I
will go through a group training session on 17th of January 2017.
I arrived to the scene on a Tuesday morning to get myself
acquainted with the activities of the group training session. At the start of
the session, a breakfast table was set where participants and the group
instructor got to discuss informally. I thought that this was a good idea,
because to really know the participants and to help them in the best way
possible, the instructor has to know how they are doing in their freetime. This
gesture also increases trust between the instructor and the participants. There
were fewer attendants than usual on this particular date, usually there are
about 10 to 14 trainees per group education session.
Today’s subject was ”Self-esteem and internal resources”. At
the beginning of the group training session we went thorugh our names and
played a word-association game: ”what drink you would be?” These kinds of games
I find to have many good sides: young and old participants can memorise each
other’s names again and also get a first impression on opening yourself to
others. I also thought it to be nicer as an outsider when I could already get
to know a little bit about the others.
Next we continued our program with more associations, this
time writing down on paper positive sides about ourselves according to the
letters of our first name. This assignment was to me and surely for other
youngsters also an empovering factor, it is not normal in a Finnish society to
compliment yourself. This regular and self-honest reminder of your abilities
works well in activating young people, because in a young person’s world
self-doubt on your abilities could cripple planning for the future.
Next our instructor asked us questions on what we like. Or
rather: ”if you were X, what would you be?” down on paper. X could be a movie,
a book, a song, an instrument etc. Everyone had to answer the questions as soon
as possible and without too much thinking. At first I wondered how this related
to todays subject. Then I realized, that for a young person it is important to
know what you like if you want to choose you professional path. This way they
can educate themselves and take profession in something they really like. This
could guarantee happiness and for the young person to stay in work life. In
regards to this, we continued with an assignment where we were asked directly:
”what do you like and what you do not like?” I thought that this question was
in a direct relation to the previous one and it encouraged the participants to
delve into and to reflect on their ways of thinking.
In the ending part of the program we talked about worklife,
education and if you want to get into a profession, you have to invest your
resources on it and do a lot of work for it. Many of the participants have had
negative meaning for the words ”school” and ”education” from their previous
experiences. ”Why can’t we just go to work, does school really offer us
possibilities to learn those practical skills we need in a profession?” The
instructor explained to the participants, that the degree measures readiness to
apply for the job that the job seeker is searching for. I also shared my
experiences on how vocational school and University Of Applied Sciences arrange
internships with the theory they are being taught, where these practical skills
are being trained. We talked to the participants with the inspector about
alternative ways to educate oneself to a profession, such as apprenticeship if
you would like to have a more practical way of learning a profession.
For a final relief, we gave positive feedback on paper to
each other. For the youngster it is important to get this positive geedback,
because in Finnish culture receiving feedback is notoriously difficult. It is
however important in a physical way and brings light to darker moments in life.
I myself got a warm feeling inside, when I read positive feedback given of me,
even though I was there for the first time.
After the others had left I talked with a 25-year old
Ismo about his story and how he applied to Y-Care Workshop. He had stopped
going to the vocational school in the middle of his studies due to his ”wild
youth” (as he himself said it). He had later established his own trade name in
security management and had in that respect promoted his career. Ismo wanted to
work more with youngsters though and applied through employment office to
HNMKY’s Y-Care workshop. He had acquainted himself with NMKY’s activities in
his youth when he lived in Vantaa. He appreciates honesty and
straightforwardness in people and is happy that he can himself be honest and
direct in these group training sessions. Ismo is at the moment applying to
studies either in youth work or in security management.
I noticed from the participants that there is a strong will
and motivation towards their future. I didnät notice that anyone of the
trainees were seemingly hopeless about their own future despite their possible
previous setbacks. I admire their tenacity and their will to stay in
society. I am also proud of the talented and positive group instructor who
could approach youngsters in just the right way and get them to think on their
path to the future.
I think that HNMKY’s Y-Care workshop has immediate practical
use to it’s applicants and to the society they live in. Through professional
coaching we can get youngsters to employ themselves, to better their ways of
life and to develop their group working skills.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti